
26 бер. 2025 р.
У 130-річчя Škoda Auto, ми розповідаємо про ключові моменти історії компанії за допомогою матеріалів з архівів та музеїв. Цього разу мова піде про вікна, які мають майже такий же вік, як і сама компанія.
Ці скляні панелі пережили пожежу, дві світові війни та комуністичний режим у Чехословаччині — історія буквально проходила повз них. В архіві музею Škoda зберігаються оригінальні віконні рами з адміністративної будівлі Laurin & Klement, яка стоїть у Млада-Болеславі з 1911 року.

Ар-нуво в Млада-Болеславі
На початку 1910-х Laurin & Klement була найбільшим виробником автомобілів у Австро-Угорщині, маючи майже тисячу співробітників. Розширення виробництва та модельного ряду вимагало збільшення інфраструктури, що включало зведення нової адміністративної будівлі.
"Через постійне зростання заводу наші поточні адміністративні приміщення вже недостатні, тому ми змушені будувати нову будівлю", — йдеться у заявці на дозвіл на будівництво, поданій у міську раду Млада-Болеслава у березні 1911 року. Дозвіл було надано незабаром, підписаний тодішнім мером Богумілом Матушеком.

На той час ця будівля стала символом розвитку Laurin & Klement, а компанія Škoda Auto продовжила цю традицію, розширюючи свої виробничі потужності в Чехії та за її межами. Завдяки збереженим кресленням ми знаємо, що в підвалі розташовувалися котельня та склади, на першому поверсі — бухгалтерія та друкарська кімната, а на верхніх рівнях — офіси для експорту, реклами, листування та генерального директора.
Окрасою будівлі стали вишукані вікна з вигравіюваним логотипом L&K у стилі ар-нуво. Вони відображали дух "Прекрасної епохи" (Belle Époque) — періоду технологічного прориву та зростання рівня життя.

Символ якості та стабільності
Поки вікна виконували свою функцію, світ навколо змінювався. Після Першої світової війни розпалася Австро-Угорська імперія, а в 1924 році в будівлі сталася пожежа, спричинена займанням промасленої вати. Вже у 1925 році Laurin & Klement об'єдналася з інженерним концерном Škoda, отримавши інвестиції у 220 мільйонів чехословацьких крон.
9 травня 1945 року, наступного дня після капітуляції Німеччини, Червона армія бомбардувала завод у Млада-Болеславі, спричинивши значні руйнування.

Після війни компанію націоналізували, а у 1948 році комуністичний уряд встановив повний контроль. У ці десятиліття ар-нуво-декор будівлі поступився місцем політичним гаслам, а на фасаді з'явилася вивіска "АЗНП" (“Автомобільні заводи, народне підприємство”).
У серпні 1968 року війська Варшавського договору, очолювані СРСР, окупували Чехословаччину, щоб придушити реформи. Але навіть у ці бурхливі часи вікна залишалися на своєму місці, що підтверджує фотографія 1984 року. Через п'ять років, у 1989-му, комуністичний режим упав, відкривши для вікон нову главу їхньої довгої історії.
Спадщина, що зберігається
У 1991 році Škoda стала частиною Volkswagen Group, розпочавши нову еру розвитку. Завод у Млада-Болеславі продовжив зростати, і ці вікна були свідками цієї трансформації, поки їх не замінили під час реконструкції у середині 1990-х. Сьогодні вони зберігаються в архіві Škoda Auto як історичний артефакт.

Адміністративна будівля служила штаб-квартирою компанії до 1974 року. Сьогодні тут видають перепустки новим співробітникам, а місцеві мешканці називають це місце "U Bičíků" (“На розі Бічика”) — історичний орієнтир, що нагадує про багату спадщину Škoda.
Змінювалися епохи, політичні устрої та технології, а ці вікна лишалися мовчазними свідками всіх подій. Вони бачили розквіт Laurin & Klement, її трансформацію в Škoda Auto, пережили війни, революції та економічні кризи. Сьогодні вони стали символом стійкості, відображаючи не лише історію компанії, а й самої Чехії. Їх збереження у музеї Škoda — це шана до минулого та джерело натхнення для майбутніх поколінь.
