
18 квіт. 2025 р.
Сидіння в сучасному автомобілі — це вже давно не просто "місце для водія". Вони мають відповідати жорстким вимогам безпеки, бути зручними, ергономічними та ще й гарно виглядати. Щоб це забезпечити, в конструкції сидіння використовується понад 100 окремих компонентів! То що ж ховається під оббивкою?

Сидіння водія у ŠKODA OCTAVIA важить приблизно 22 кілограми — і залежно від версії може містити більше сотні деталей. Конструкторам доводиться враховувати безліч факторів: від безпеки та комфорту до щоденної практичності.

Як далеко просунувся прогрес — видно навіть на прикладі. У ŠKODA 120 сидіння теж мали відповідати стандартам своєї епохи, але їх конструкція була набагато простішою. Наприклад, не було навіть підголівників. Сьогодні ж сидіння повинні витримувати складніші тести, регулюватися в багатьох напрямках, мати електропривод, підігрів, вентиляцію або навіть функцію масажу.

Конструкція: три шари, десятки вимог
У своїй основі сидіння залишилося тим самим — це каркас, піноматеріал і оббивка. Але тепер кожен з цих елементів має відповідати високим вимогам з точки зору зручності, надійності та безпеки. До того ж, одне сидіння має комфортно підходити людям дуже різної комплекції. І, звісно, естетика — важливий фактор: сидіння повинні виглядати стильно.
Комфорт і безпека — без компромісів
"Поєднати комфорт і безпеку — не така вже й складна задача", — пояснює координатор розробки сидінь ŠKODA Мирослав Градил. "А от гарний вигляд і комфорт — це вже складніше. Деякі декоративні шви чи контури можуть зменшити зручність, тому ми постійно співпрацюємо з дизайнерами".

Оббивка також впливає на конструкцію — шкіра, тканина, штучна замша Suedia чи інші матеріали мають забезпечити однакову безпеку. Виготовлення спортивного шкіряного сидіння, наприклад, займає значно більше часу, ніж базової тканинної версії.
Єдина база — різні опції
Для кожної моделі створюється кілька типів сидінь. Але всі вони побудовані на одній базовій платформі. Це знижує витрати, але головне — гарантує однаковий рівень безпеки. І це плюс для тих, хто обирає стандартні версії.
Наприклад, у новій ŠKODA OCTAVIA доступні передові ортопедичні сидіння, сертифіковані німецькою організацією AGR — за комфорт, підтримку та здоров’я спини. Але окремі конструктивні рішення з цих сидінь були запозичені й у базових варіантах.
Випробування і контроль якості
Перед запуском у виробництво сидіння проходить повний цикл тестування. Комфорт перевіряють співробітники компанії — з різними типами фігури. Система подушок безпеки тестується при різних температурах, проводяться й краш-тести.
Також перевіряють стійкість оббивки до стирання, розтягування та впливу сонячного світла, а також надійність механізмів регулювання. Потім сидіння проходять випробування в реальних умовах — під час пробних заїздів замаскованих прототипів.

Майбутнє сидінь — екологія і 3D-друк
Сучасні виклики — це екологічні матеріали та врахування запитів веганів. ŠKODA вже працює з переробленими матеріалами, шукає нові варіанти оббивки без шкіри.
Також у майбутньому можливе використання 3D-друку — для полегшення каркасу або створення компактніших піноматеріалів. Це дасть змогу виграти додатковий простір у салоні. Проте поки ці технології далекі від масового виробництва.
А що ж із сидіннями для автономних авто? "Якщо водій зможе спати за кермом, конструкція сидінь має суттєво змінитися. Їм доведеться виконувати зовсім нові функції", — з усмішкою завершує Мирослав Градил.