top of page

Як зачарувати Захід. Вінтажна реклама Škoda

29 квіт. 2025 р.

Цьогоріч Škoda Auto святкує 130-річчя, і ми розповідаємо про ключові моменти в історії бренду через унікальні експонати з архівів та музейних колекцій. Цього разу пропонуємо подивитись на рекламні плакати та брошури, створені для експортних ринків. Попри їхню художню красу, вони також розповідають історію складного періоду для всієї країни.

9 травня 1945 року, наступного дня після завершення Другої світової війни, на Младу-Болеслав почали падати радянські бомби. Дві з них, по 250 кг кожна, влучили в автозавод. Вибухи та пожежа пошкодили насамперед виробничі цехи, але виробництво відновилося вже за кілька місяців — спершу вантажівок, а згодом і легкових автомобілів.

Автомобільна промисловість відіграла важливу роль у відновленні Європи після війни. Політична ситуація в різних країнах впливала на підходи до моторизації. Як і британський уряд, влада Чехословаччини вирішила націоналізувати ключові галузі. 27 жовтня 1945 року набув чинності Декрет № 100, який започаткував націоналізацію шахт і промислових підприємств. А вже у 1946 році стартував дворічний план відновлення економіки.

У ті часи великий акцент робився на експорт, що підтверджується рекламними матеріалами того періоду: «Збільшуючи експорт, ми досягнемо високих обсягів виробництва, забезпечимо державу цінною валютою та знизимо ціни на автомобілі для внутрішнього ринку», — йшлося у плані на 1947 рік.

Обкладинка датської брошури 1946 року, на якій зображено новеньку Škoda 1101, прозвану «Тюдор» через популярну дводверну версію кузова
Обкладинка датської брошури 1946 року, на якій зображено новеньку Škoda 1101, прозвану «Тюдор» через популярну дводверну версію кузова

У 1946 році виробника з Млади-Болеслав перейменували на Automobilové závody národní podnik (AZNP), однак автомобілі продовжували продаватися під брендом Škoda. Це стало остаточним розривом з інженерною групою Škoda з Пльзеня, яка ще у 1925 році об’єдналася з Laurin & Klement.

Після комуністичного перевороту у лютому 1948 року Чехословаччина стала частиною соціалістичного Східного блоку під впливом СРСР. Наступні 40 років країна жила в умовах централізованої планової економіки. П’ятирічні плани визначали, що, де й у яких обсягах виробляти, якими будуть ціни та зарплати. Та експорт так само залишався критично важливим, бо приносив країні дефіцитну іноземну валюту.

Для підтримки експорту створювали цілу серію яскравих рекламних плакатів і брошур різними мовами. До роботи долучалися як внутрішній рекламний відділ AZNP, так і сторонні митці — наприклад, графік Франтішек Кардаус (відомий дизайном трамвая Tatra T3) і фотограф Вілєм Хекель. Рекламна традиція у Škoda була сильною ще з часів Laurin & Klement — з якісною графікою для велосипедів, мотоциклів і згодом автомобілів.

 

Кольорові ілюстрації та чорно-білий мануал

У 1952 році Škoda розпочала серійне виробництво першого автомобіля з цілком металевим кузовом — Škoda 1200, що пізніше трансформувався в Škoda 1201. Ці моделі отримали популярні прізвиська: "Sedan" для версії з закритим кузовом, а також варіанти Station Wagon (STW), фургон, пікап і швидка допомога.

Завдяки ефективним рекламним кампаніям експорт, зокрема і на Захід, був настільки успішним, що на внутрішньому ринку залишалося зовсім небагато автомобілів. Наприклад, у 1955 році з 12 530 виготовлених авто лише 1 682 залишилися в Чехословаччині — і ті переважно для держустанов. Тим часом місцевим покупцям доводилося чекати на автомобіль в чергах.

У тому ж 1955 році на автосалоні в Брюсселі дебютувала модель Škoda 440 Spartak — згодом її замінила ще популярніша Škoda Octavia.

 

Успішний експорт і глобальна присутність

Рекламні зусилля дали результат — Škoda добре себе показувала на міжнародному ринку. Крім Західної Німеччини, Великої Британії, Франції та Іспанії, автомобілі експортувалися до Австралії й Південної Америки. Наприклад, у Чилі Octavia Combi збирали локально — модель здобула популярність серед фермерів. А деякі авто навіть потрапили до США.

Для англомовних країн було створено офіційний рекламний мануал для Škoda 440 Spartak, замовлений державною зовнішньоторговельною компанією Motokov — єдиною, хто мав право продавати чехословацькі авто за кордон. Це унеможливлювало прямі контакти між виробником і західними покупцями. У мануалі використовувалися ілюстрації без тексту, які дозволялося вільно публікувати у пресі.

 

Промислові амбасадори Чехословаччини

Справжнім експортним хітом стала легендарна Škoda Felicia, яку згодом доповнили Octavia та її універсал Combi. Хоча наявні моделі ще мали потенціал для модернізації, комуністичне керівництво наполягало на створенні абсолютно нової машини, яка дозволить масштабувати виробництво.

Так у 1964 році з’явилася Škoda 1000 MB — перший масовий автомобіль бренду з несучим кузовом. Під цю модель у Младі-Болеславі збудували новий завод, який досі називають “новим”, або “за залізницею”. Велика частина вироблених автомобілів знову вирушила на експорт. Škoda 1000 MB стала символом порівняно світлого періоду в історії соціалістичної Чехословаччини, який раптово перервало вторгнення військ Варшавського договору у серпні 1968 року.

Загалом Чехословаччина пережила вісім п’ятирічок — більшість з них радше “витримувала”, ніж приймала з ентузіазмом. Остання планувалася на 1986–1990 роки, однак падіння комуністичного режиму в 1989-му поклало край плановій економіці. Нова політична реальність принесла ринкові умови.

 


Від малюнків до діджиталу

Škoda Auto завжди вміла адаптуватися до нових комунікаційних форматів. Із появою моделі Spartak ілюстрації поступилися місцем фотографіям. Згодом з’явились креативні фотосесії, які пізніше змінили телевізійні ролики. Сьогодні ж компанія більший акцент робить на цифровий простір —  інтернет і соціальні мережі.

Не знайшли те, що шукали?

Логотип Шкода
логотип Інтерциклон

телефон
           +380 44 333 46 74

           +380 67 381 72 72

електронна пошта

           skoda@intc.com.ua

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
Ціни на запчастини, аксесуари та послуги. Наведені ціни (включаючи ПДВ) є довідковими та рекомендовані компанією Інтерциклон і не є офертою (пропозицією) укласти правочин (договір). Остаточні ціни визначаються у відповідних документах з клієнтом. Про актуальні ціни, наявність, терміни виконання робіт Ви можете дізнатись звернувшись до уповноваженого дилера Škoda на території України. Використані зображення є ілюстративними та носять лише інформаційний характер. Зовнішній вигляд кольорів та балансу білого залежить від індивідуальних налаштувань монітора. Інтернет, програмне забезпечення. Ні Škoda Auto a.s., ні Єврокар, ні Інтерциклон не несуть відповідальності за збитки, завдані використанням інформації, опублікованої тут. Вся інформація, послуги та цифровий вміст пропонуються без гарантії безперебійного використання.
Захист персональних даних. Інтерциклон гарантує захист персональних даних усім користувачам своїх веб-сайтів. Інтерциклон не збирає жодних персональних даних, які користувачі не надають добровільно. Авторське право. Вміст веб-сайту skoda-intc.com.ua захищений законом про авторські права. Завантаження матеріалів та іншого вмісту можливе лише за умови прямої заяви. Копіювання та розповсюдження вмісту в будь-якій формі заборонено без письмової згоди авторів. Škoda Connect - Цифрові послуги. Для використання Škoda Connect (далі - «Послуги») необхідно укласти окрему онлайн-угоду з Škoda Auto a.s., оскільки для користування Послугами протягом усього контрактного періоду клієнт має 90 днів після передачі транспортного засобу для реєстрації їх на www.skoda-connect.com. Доступність Послуг може відрізнятися в кожній країні залежно від типу транспортного засобу, року виробництва та рівня оснащення транспортного засобу. Деякі Послуги можуть бути доступні пізніше після передачі автомобіля. Послуги надаються лише на основі загальнодоступних телекомунікаційних технологій. Через постійний розвиток технологій, особливо мобільної мережі, Škoda Auto a.s. не може гарантувати постійну доступність цих Послуг протягом усього терміну їх дії. Можливі зміни технологій можуть призвести до недоступності наданих Послуг. Для використання Послуг потрібне з’єднання даних між вашим пристроєм (смартфоном, планшетом, ПК тощо) та сервером даних. Це з'єднання для передачі даних не входить до складу Послуг. Ви можете знайти більше інформації про Послуги на веб-сайті https://www.skoda-auto.ua/company/skoda-connect або у уповноваженого дилера Škoda на території України.
bottom of page