
10 черв. 2025 р.
Дизайнери Škoda Auto знову звернулися до багатої спадщини бренду, аби створити сучасне втілення легендарної моделі. У дусі нового дизайнерського напрямку Modern Solid народився ретельно продуманий концепт — сучасна реінкарнація Škoda Favorit.
Škoda Favorit — це ключова модель, яка допомогла марці з Млада-Болеслава знайти свою сучасну ідентичність. Попри обмежені ресурси та роботу за «залізною завісою», інженерам вдалося створити привабливий і якісний автомобіль, що здобув визнання навіть за межами Східного блоку.
Цінність Favorit відзначає і дизайнер Людміл Славов, який у межах проєкту зі вшанування легенд Škoda створив власне бачення Favorit у стилістиці Modern Solid.
«Інженерна команда під керівництвом пана Грдлічки змогла у стислі терміни створити сучасний автомобіль, здатний конкурувати із західними моделями. Навіть Volkswagen звернув увагу на переваги Favorit — а далі почалась нова історія», — розповідає Людміл.

Favorit — короткий екскурс
Хетчбек Škoda Favorit було представлено у 1987 році. Незважаючи на те, що він створювався в умовах планової економіки, автомобіль вигідно вирізнявся утилітарністю та керованістю навіть на фоні західних конкурентів. Його оснащували бензиновим двигуном об'ємом 1,3 літра потужністю від 40 до 50 кВт, залежно від версії. Окрім хетчбека, Škoda також випускала варіант універсала — Forman. Після декількох оновлень модель знімали з виробництва у 1994 році — її місце зайняла Felicia.

Пристрасність і самовідданість команди, яка створювала Favorit, надихнули Людміла.
«Енергія, яку вкладали в цей проєкт, нагадує мені мої студентські роки — іноді потрібно було зібрати всі сили, щоб завершити задумане», — згадує він.Робота над проєктом захопила дизайнера настільки, що він витратив понад 120 годин особистого часу. «Дякую дружині за підтримку та терпіння», — усміхається Людміл.
Modern Solid із нотками Bertone
До оригінального дизайну Favorit Славов підійшов із великою повагою — адже автором первісного вигляду була легендарна студія Bertone.
«Навіть у 80-х Favorit уже був своєрідним втіленням ідеї Modern Solid — простий технічно та візуально, автомобіль для людей», — вважає дизайнер.
Сучасне бачення Favorit — це простий, компактний і функціональний автомобіль. Людміл переосмислив концепцію, зробивши машину ближчою до кросовера — натхненної популярністю моделей на кшталт Škoda Kamiq.

Він також уявляє Favorit електромобілем:
«Підвищена конструкція кузова полегшує інтеграцію батарей у підлогу», — пояснює він.
Спроба трансформувати оригінальні форми в нову естетику Modern Solid виявилася непростою:
«Я свідомо уникав використання актуальних елементів на кшталт Tech-Deck Face. Це — віддача честі Favorit, тому я уважно вивчив оригінальні деталі та намагався їх розвинути. Якщо чесно, ще більше спростити вже й так мінімалістичну форму — було справжнім викликом».
Simply Clever — і в душі, і в дизайні
Шлях до фінального результату був довгим:
«Я створив безліч варіантів, експериментував із решіткою, фарами, ракурсами, постійно радився з колегами», — розповідає Людміл.
Від самого початку Favorit у його уявленні мав бути практичним та збалансованим. На певному етапі до проєкту долучився колега Давід Стінгл.
«Моє завдання полягало у тому, щоб перевести ескізи Людміла у 3D-простір, надати їм об’ємності та завершеності у стилістиці Modern Solid», — пояснює Давід.

Їхня мета — створити дружній, щоденний автомобіль, який відразу викликає симпатію.
«Favorit — це автомобіль, у якому все мало сенс. У цьому і полягав його Simply Clever дух», — каже Людміл.
Попри схожість із серійною машиною, у фінальному варіанті є чимало унікальних рішень. Наприклад, двері мають спільну вбудовану ручку та відкриваються у протилежні боки — візуально чисте й функціональне рішення. Ще одна цікава деталь — дизайн коліс, натхненний тим, як художники малюють колеса на швидких ескізах.
Гіпнотичні фари як посил до оригіналу
Однією з найефектніших частин концепту стали фари. У 1980-х Bertone змушений був інтегрувати у дизайн стандартні фари, які масово вироблялися в Чехословаччині. Цей принцип надихнув і Людміла.
Сучасний Favorit має надтонкі LED-фари, сховані за напівпрозорими корпусами, що нагадують об’єм класичних фар.
«Ці корпуси можуть проєктувати різні візерунки — водій зможе їх налаштовувати», — розповідає дизайнер.«А самі кришки можуть відкриватися — вдень видно лише ходові вогні, а при потребі відкривається повноцінне освітлення», — додає Давід.
А ще — лаконічний сучасний штрих: підсвічений символ «крона» в логотипі Škoda як спереду, так і ззаду.
Rally-версія — шана бойовому минулому
Окрім "цивільної" версії, Славов створив і гоночний концепт, натхненний ралійною історією Favorit. Він вирізняється масивними бамперами з м’якого пластику — відсиланням до оригінальних пластикових бамперів Favorit 1980-х.

Хто стоїть за проєктом

Людміл Славов Народився в Болгарії, але з 11 років мешкає у Чехії. Закінчив Академію мистецтв, архітектури та дизайну в Празі (UMPRUM). Працював у промисловому та транспортному дизайні, а з 2017 року — частина команди Škoda Design. У 2020 році створив сучасну інтерпретацію Škoda Popular Monte Carlo. Людміл — захоплений велосипедист і сім’янин. Надихається архітектурою та музикою.

Давід Стінгл 24-річний зовнішній дизайнер, який завершує навчання в Академії мистецтв у Празі. З 15 років працює у сфері дизайну, спочатку як фрилансер. Має потужну пристрасть до 3D-моделювання. Зараз працює у цифровій студії дизайну Škoda Auto.
«Це моя перша робота безпосередньо у автовиробника. Я обожнюю автомобілі та дизайн — ця робота стала здійсненням мрії», — ділиться Давід.
Сучасний Favorit — це не просто спроба відтворити минуле, а щира розмова з історією мовою електромобільного майбутнього.