
24 лют. 2025 р.
Коли сміливість і рішучість поєднуються з часткою безумства, народжуються легендарні перемоги. Так було й на зорі авто-мото спорту на початку ХХ століття, коли відважні піонери шукали нові шляхи, перевершуючи межі можливого.
Серед таких візіонерів були Вацлав Лаурін і Вацлав Клемент, засновники компанії Laurin & Klement. Окрім виробництва високоякісних і доступних велосипедів, їх об'єднувала і пристрасть до перегонів. Заснована у 1895 році як невелика ремонтна майстерня, компанія швидко зростала: вже за рік вона налічувала 21 працівника і випускала п’ять моделей велосипедів під брендом «SLAVIA».

Усього через чотири роки, 18 листопада 1899 року, компанія представила перші два мотоцикли – SLAVIA A і SLAVIA B. Інженерна ідея Вацлава Лауріна – розмістити двигун у нижній частині рами для кращої керованості та стійкості – була справжньою сенсацією свого часу. Завдяки підприємницькому хисту Вацлава Клемента компанія швидко вийшла на міжнародний рівень, укладаючи великі контракти в Німеччині та Великій Британії. А перемоги у перегонах стали потужною рекламою бренду.

Нарціс Подседнічек – перший заводський гонщик
Мотоцикли Laurin & Klement дебютували в автоспорті у 1901 році на найбільшій гонці того часу – Париж – Берлін. Дистанція 1 196 км стала серйозним випробуванням для людини та техніки. Подседнічек стартував разом із дев’ятьма іншими учасниками у класах дво- та триколісних транспортних засобів. Дороги були вкриті кінськими підковами і цвяхами, що призводило до численних проколів шин. З 110 учасників фінішу досягли лише 48.

Попри статус аутсайдера, Подседнічек першим у своєму класі дістався Берліна на мотоциклі Laurin & Klement. Однак через те, що він перетнув фінішну лінію о третій годині ночі, коли судді вже пішли, його результат підтвердили лише місцеві поліцейські. Організатори відмовилися визнавати їхнє підтвердження і оголосили переможцями чотирьох французьких гонщиків на трициклах De Dion-Bouton. Так Подседнічек отримав лише моральну перемогу.
Однак цей результат привернув міжнародну увагу до марки Laurin & Klement, зміцнивши її репутацію. Вже у 1905 році компанія випустила свій перший автомобіль, поклавши початок тріумфальному шляху у світі автоспорту.
Мотоцикл Laurin & Klement SLAVIA B
Виробництво SLAVIA B стартувало у 1899 році, а дебют моделі відбувся на велотреку в Празі-Бубни разом із SLAVIA A. Модель B мала одноциліндровий повітряного охолодження двигун потужністю 1,75 к.с., що дозволяло досягати швидкості 40 км/год. Коробки передач не було – заднє колесо приводилося в рух плоским шкіряним ременем, а старт здійснювався вручну за допомогою педалей.

До 1904 року в Млада-Болеславі було випущено 540 таких мотоциклів. А у 1956 році історична модель отримала своє кінематографічне визнання – вона з’явилася у фільмі «Старий автомобіль» (Dědeček Automobil), що розповідав про розвиток автомобільної ери. Сценарій був заснований на книзі Адольфа Браналда.

Історія Laurin & Klement SLAVIA B – це початок великого шляху, що зробив бренд Laurin & Klement, а пізніше і ŠKODA, однією з найуспішніших компаній у світі автоспорту. Це історія сміливості, технічних інновацій та незламного духу перемоги.