
4 квіт. 2025 р.
До 130 річчя Škoda Auto ми розповідаємо про ключові моменти історії марки через унікальні предмети з архівів та музею. Сьогодні — мова піде про те, як виглядала офіційна ліцензія на експлуатацію першого автомобіля марки — Voiturette A.
Voiturette A нині є частиною постійної експозиції Музею Škoda. Цьому експонату вже 119 років — і він дає уявлення про «дерев’яну епоху» марки Laurin & Klement. З того часу змінився не лише вигляд самого двоколісного транспорту, але й документація, яка супроводжувала його офіційну реєстрацію.

Збережене свідоцтво 1906 року — це офіційний бланк з даними, вписаними вручну каліграфічним почерком. У графі заявника — виробник Laurin і Klement.

У документі джерелом енергії вказано: «Двоциліндровий чотиритактний бензиновий двигун, розташований спереду». Примітний пункт (d), де описуються різні типи приводу: внутрішнього згоряння, паровий, електричний. На початку XX століття парові двигуни були ще звичним явищем, а електричні — актуальні приблизно так само, як сьогодні. Для парового приводу зазначалися характеристики парогенератора, для електричного — опис акумуляторів. У випадку двигуна внутрішнього згоряння вказувалась система охолодження та запалювання.
Voiturette A описується також через особливості трансмісії та кермового управління: «Зчеплення — ковзне, коробка передач і кардан на задню вісь. 3 передачі вперед, задній хід. Керування — за допомогою керма». Ви не знайдете в цьому документі жодних згадок про витрату пального, розмір шин чи викиди — шини описані лише як «гумове покриття» без вказівки розміру.

У дозволі також є технічний кресленик автомобіля. Зі штампу на документі відомо, що офіційний збір становив 2 крони. Документ було затверджено штампом губернаторства Цісарсько-королівської адміністрації в Королівстві Богемія.

«Свідоцтво про народження» сьогодні
Сьогодні кожна нова модель авто проходить процес омологації — перевірку на відповідність законодавчим вимогам (зокрема з безпеки та екологічних стандартів). Випробування починається з близько 60 окремих компонентів, за які відповідає виробник спільно з інженерами. Потім тестується вже цілий автомобіль за десятками регламентів — гальма, рульове, електронні помічники тощо.
Усі ці дозволи підсумовуються в так званому сертифікаті типу, який може мати понад 200 сторінок. До цього додаються часткові дозволи, наприклад щодо викидів — це ще сотні сторінок. І врешті кожен автомобіль отримує сертифікат відповідності (COC), який і є його справжнім «свідоцтвом про народження».
— Лукаш Новотни, департамент омологації Škoda Auto
Вогонь і пісок
Істотно змінилася й сама експлуатація автомобіля. Сучасні авто обладнані світлодіодною оптикою, а Voiturette A мала ацетиленову лампу, відому як карбідна. Це була звичайна горілка, де горить ацетилен, а світло відбивалося в дзеркалі — от і вся «фара». Інтенсивність освітлення залежала від розміру полум’я. Такі лампи тоді були популярні не лише на авто й велосипедах, а й у побуті, а спелеологи кріпили їх навіть до шоломів. Електричне освітлення почало з’являтися лише у 1920-х.
Ще одна цікавинка — як тоді долали підйоми. Якщо зчеплення буксувало, досвідчений водій… сипав у нього пісок. Такий був тоді лайфхак.
Перший автомобіль
До 1904 року Laurin & Klement вже були знаними виробниками велосипедів та мотоциклів, із гоночними перемогами в активі. Компанії було дев’ять років, і до ювілею Вацлави Лаурін і Клемент готували перший чотириколісний транспорт — Voiturette A, з якого почалася автомобільна історія Млада-Болеслава.

Сама ідея створити авто визрівала давно. Вже у 1901 році компанія експериментувала з чотириколісником із кермом замість руля. У квітні 1905-го на виставці в Празькому Індустріальному палаці публіці показали V-подібний двигун на 6 к.с., а згодом презентували і сам Voiturette A. Деякі джерела вказують, що його потужність складала вже 7 к.с.
У жовтні 1905 року німецьке авто видання Allgemeine Automobil-Zeitung вперше представило новинку. А вже 27 грудня чеський тижневик «Sport a hry» розмістив Voiturette A на обкладинці. 18 січня 1906 року автомобіль офіційно отримав дозвіл на експлуатацію.
Voiturette A — коротко
Voiturette A став справжнім хітом у Австро-Угорській імперії завдяки оптимальному співвідношенню ціни й якості. Попри скромні показники, авто могло розганятися до 40 км/год. До кінця року з’явилася потужніша версія Voiturette B — 9 к.с., а до 1907 року попит перевищив можливості виробництва. Модель «C» мала вже 2-літровий двигун на 12 к.с. і подовжену колісну базу. На її базі в Млада-Болеславі навіть виготовляли карету швидкої допомоги та таксі. Усього через два роки з моменту омологації Voiturette A, компанія представила один із перших рядних V8 у Центральній Європі — модель FF, створену шляхом об’єднання двох двигунів типу F.