top of page

Як виглядало «свідоцтво про народження» першого автомобіля з Млада-Болеслава

4 квіт. 2025 р.

До 130 річчя Škoda Auto ми розповідаємо про ключові моменти історії марки через унікальні предмети з архівів та музею. Сьогодні — мова піде про те, як виглядала офіційна ліцензія на експлуатацію першого автомобіля марки — Voiturette A.

Voiturette A нині є частиною постійної експозиції Музею Škoda. Цьому експонату вже 119 років — і він дає уявлення про «дерев’яну епоху» марки Laurin & Klement. З того часу змінився не лише вигляд самого двоколісного транспорту, але й документація, яка супроводжувала його офіційну реєстрацію.

Voiturette A є частиною виставки музею Škoda
Voiturette A є частиною виставки музею Škoda

Збережене свідоцтво 1906 року — це офіційний бланк з даними, вписаними вручну каліграфічним почерком. У графі заявника — виробник Laurin і Klement.

До форми додавався докладний технічний малюнок
До форми додавався докладний технічний малюнок

У документі джерелом енергії вказано: «Двоциліндровий чотиритактний бензиновий двигун, розташований спереду». Примітний пункт (d), де описуються різні типи приводу: внутрішнього згоряння, паровий, електричний. На початку XX століття парові двигуни були ще звичним явищем, а електричні — актуальні приблизно так само, як сьогодні. Для парового приводу зазначалися характеристики парогенератора, для електричного — опис акумуляторів. У випадку двигуна внутрішнього згоряння вказувалась система охолодження та запалювання.

Voiturette A описується також через особливості трансмісії та кермового управління: «Зчеплення — ковзне, коробка передач і кардан на задню вісь. 3 передачі вперед, задній хід. Керування — за допомогою керма». Ви не знайдете в цьому документі жодних згадок про витрату пального, розмір шин чи викиди — шини описані лише як «гумове покриття» без вказівки розміру.

Креслення мало бути затверджено спеціальним штампом
Креслення мало бути затверджено спеціальним штампом

У дозволі також є технічний кресленик автомобіля. Зі штампу на документі відомо, що офіційний збір становив 2 крони. Документ було затверджено штампом губернаторства Цісарсько-королівської адміністрації в Королівстві Богемія.

В кінці документа проставлявся штамп Ц.А.К. намісництво в Королівстві Богемія
В кінці документа проставлявся штамп Ц.А.К. намісництво в Королівстві Богемія

 «Свідоцтво про народження» сьогодні

Сьогодні кожна нова модель авто проходить процес омологації — перевірку на відповідність законодавчим вимогам (зокрема з безпеки та екологічних стандартів). Випробування починається з близько 60 окремих компонентів, за які відповідає виробник спільно з інженерами. Потім тестується вже цілий автомобіль за десятками регламентів — гальма, рульове, електронні помічники тощо.

Усі ці дозволи підсумовуються в так званому сертифікаті типу, який може мати понад 200 сторінок. До цього додаються часткові дозволи, наприклад щодо викидів — це ще сотні сторінок. І врешті кожен автомобіль отримує сертифікат відповідності (COC), який і є його справжнім «свідоцтвом про народження».

— Лукаш Новотни, департамент омологації Škoda Auto

Вогонь і пісок

Істотно змінилася й сама експлуатація автомобіля. Сучасні авто обладнані світлодіодною оптикою, а Voiturette A мала ацетиленову лампу, відому як карбідна. Це була звичайна горілка, де горить ацетилен, а світло відбивалося в дзеркалі — от і вся «фара». Інтенсивність освітлення залежала від розміру полум’я. Такі лампи тоді були популярні не лише на авто й велосипедах, а й у побуті, а спелеологи кріпили їх навіть до шоломів. Електричне освітлення почало з’являтися лише у 1920-х.

Ще одна цікавинка — як тоді долали підйоми. Якщо зчеплення буксувало, досвідчений водій… сипав у нього пісок. Такий був тоді лайфхак.

 

Перший автомобіль

До 1904 року Laurin & Klement вже були знаними виробниками велосипедів та мотоциклів, із гоночними перемогами в активі. Компанії було дев’ять років, і до ювілею Вацлави Лаурін і Клемент готували перший чотириколісний транспорт — Voiturette A, з якого почалася автомобільна історія Млада-Болеслава.

Сама ідея створити авто визрівала давно. Вже у 1901 році компанія експериментувала з чотириколісником із кермом замість руля. У квітні 1905-го на виставці в Празькому Індустріальному палаці публіці показали V-подібний двигун на 6 к.с., а згодом презентували і сам Voiturette A. Деякі джерела вказують, що його потужність складала вже 7 к.с.

У жовтні 1905 року німецьке авто видання Allgemeine Automobil-Zeitung вперше представило новинку. А вже 27 грудня чеський тижневик «Sport a hry» розмістив Voiturette A на обкладинці. 18 січня 1906 року автомобіль офіційно отримав дозвіл на експлуатацію.

Voiturette A — коротко

Voiturette A став справжнім хітом у Австро-Угорській імперії завдяки оптимальному співвідношенню ціни й якості. Попри скромні показники, авто могло розганятися до 40 км/год. До кінця року з’явилася потужніша версія Voiturette B — 9 к.с., а до 1907 року попит перевищив можливості виробництва. Модель «C» мала вже 2-літровий двигун на 12 к.с. і подовжену колісну базу. На її базі в Млада-Болеславі навіть виготовляли карету швидкої допомоги та таксі. Усього через два роки з моменту омологації Voiturette A, компанія представила один із перших рядних V8 у Центральній Європі — модель FF, створену шляхом об’єднання двох двигунів типу F.


Не знайшли те, що шукали?

Логотип Шкода
логотип Інтерциклон

телефон
           +380 44 333 46 74

           +380 67 381 72 72

електронна пошта

           skoda@intc.com.ua

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
Ціни на запчастини, аксесуари та послуги. Наведені ціни (включаючи ПДВ) є довідковими та рекомендовані компанією Інтерциклон і не є офертою (пропозицією) укласти правочин (договір). Остаточні ціни визначаються у відповідних документах з клієнтом. Про актуальні ціни, наявність, терміни виконання робіт Ви можете дізнатись звернувшись до уповноваженого дилера Škoda на території України. Використані зображення є ілюстративними та носять лише інформаційний характер. Зовнішній вигляд кольорів та балансу білого залежить від індивідуальних налаштувань монітора. Інтернет, програмне забезпечення. Ні Škoda Auto a.s., ні Єврокар, ні Інтерциклон не несуть відповідальності за збитки, завдані використанням інформації, опублікованої тут. Вся інформація, послуги та цифровий вміст пропонуються без гарантії безперебійного використання.
Захист персональних даних. Інтерциклон гарантує захист персональних даних усім користувачам своїх веб-сайтів. Інтерциклон не збирає жодних персональних даних, які користувачі не надають добровільно. Авторське право. Вміст веб-сайту skoda-intc.com.ua захищений законом про авторські права. Завантаження матеріалів та іншого вмісту можливе лише за умови прямої заяви. Копіювання та розповсюдження вмісту в будь-якій формі заборонено без письмової згоди авторів. Škoda Connect - Цифрові послуги. Для використання Škoda Connect (далі - «Послуги») необхідно укласти окрему онлайн-угоду з Škoda Auto a.s., оскільки для користування Послугами протягом усього контрактного періоду клієнт має 90 днів після передачі транспортного засобу для реєстрації їх на www.skoda-connect.com. Доступність Послуг може відрізнятися в кожній країні залежно від типу транспортного засобу, року виробництва та рівня оснащення транспортного засобу. Деякі Послуги можуть бути доступні пізніше після передачі автомобіля. Послуги надаються лише на основі загальнодоступних телекомунікаційних технологій. Через постійний розвиток технологій, особливо мобільної мережі, Škoda Auto a.s. не може гарантувати постійну доступність цих Послуг протягом усього терміну їх дії. Можливі зміни технологій можуть призвести до недоступності наданих Послуг. Для використання Послуг потрібне з’єднання даних між вашим пристроєм (смартфоном, планшетом, ПК тощо) та сервером даних. Це з'єднання для передачі даних не входить до складу Послуг. Ви можете знайти більше інформації про Послуги на веб-сайті https://www.skoda-auto.ua/company/skoda-connect або у уповноваженого дилера Škoda на території України.
bottom of page